Monday, September 15, 2014

15. september

Grosvenori gambiit (The Grosvenor Gambit) on „mänguvõte“, mis pakub väljamängijale võimaluse võita muidu täiesti lootusetu leping, kuid see käik on ratsionaalselt niivõrd mõttetu, et väljamängijal on võimatu seda läbi näha. Põhimõtteliselt on tegemist näiliselt mõttetu taktikaga, mis reeglina annab normaalse arvu tihisid ebanormaalsel moel – ja enamasti tekivad sellised olukorrad tahtmatult, mitte tahtlikult. Tuntuks on ta saanud ühe bridžiloo järgi, mille leiab SIIT

Ma nimetaksin seda mänguvõtet fiktiivseks (milleks oma pead selliste asjadega vaevata?), kuid Michael Rosenberg on oma raamatus „Bridž, Zia ja mina“ kirjeldanud, kuidas ta seda on ka päriselt kasutanud:



Nojah, laupäevane Tamsalu turniir pakkus välja ühe sarnase olukorra. jaotuses nr 45 mängis meie vastane ühepoolse pakkumise järel Nordist 4♥ ruutukäiguga. 


Ta võttis ässa, lõikas edukalt trumpi, jätkas pajasoldatiga (mis kaeti kuninga ja ässaga), elimineeris ruutu, võttis viimase trumbi maha, tegi ühe lisatõmbe (Ost viskas ruutu ja risti) ning käis ♠6, millele tulid 8-9-7 ning tõmbas pajaemanda, millele mina viskasin Westist krohvi ja mu partner Ostist ♠T. Selle peale langes väljamängija paariks minutiks transsi, et välja mõelda Osti äraviskeid – et kas on variant, et ♠3 lauas teeb või oli ♠T lihtsalt petteks visatud. Lõpuks jõudis ta tõdemusele, et Ost ei olnud ühtegi pada ära visanud ja jätkas lauast ristiga – ning kui ma sellele väikese mängisin, langes uude transsi. Mina muidugi kasutasin seda olukorda oma tavapärasel moel – manasin ette tuima näo ja mediteerisin mõttes „mängi kuningas, mängi kuningas!“ – ning nii juhtuski (selline vaikne meditatsioon töötab üllatavalt sageli – ja isegi kui ei tööta, siis vähemalt on sul hing rahul, kuna oled teinud kõik endast sõltuva). 11 tihi kirja ja pärast seda küsis väljamängija mu partnerilt – „sul ikka oli üks pada järel, eks?“. Ja jaatava vastuse peale tõmbus ta nägu naerule, et midagi ta ikka mäletas. Siis muidugi mina kurja inimesena rikkusin ta hea tuju ära, mainides, et „see oli ♠2, eks?“ (mina olin klibereid jälginud), mille peale partner pidi sellegi fakti tõeseks tunnistama. 

Nii et kui see ♠T oleks olnud tahtlikult mängitud kaart, oleks see olnud juba tõeline kaheastmeline Grosvenor Ekstra manööver:

 A) Teisel pajaringil anda väljamängijale võimalus lõikuseks pajas (mida ta küll vist hästi kasutada ei saanuks, kuna minu mälu järgi ei olnud tal enam piisavalt ühendusi käte vahel) - ehk siis "aus" Grosvenor


B) Kolmandal pajaringil mitte lihtsalt anda väljamängijale võimalust tihi juurde saada, vaid anda talle tõepoolest füüsiliselt üks tihi juurde – eeldades õigustatult, et too ei mäleta, et ♠3 on tegijaks saanud!

No comments:

Post a Comment